Uw verpakkingsmaterialen en daarbij uw gehele verpakkingsproces zijn een wezenlijk onderdeel van uw organisatie. Helaas wordt er doorgaans te weinig aandacht geschonken aan deze materialen en het gehele proces. Dit is jammer, aangezien een verpakking voor een zeer groot deel de uitstraling van uw organisatie bepaalt richting de klant. Daarnaast is het beschermen van uw product geen zaak om op te besparen, gezien de derving en onkosten dat dit met zich mee kan brengen, met mogelijk een ontevreden klant als gevolg.
Gemiddeld is het budget voor verpakkingsmaterialen maar 8% van het totale inkoopbudget. In de praktijk is het schering en inslag dat men voor dit laatste stukje inkoopbudget, de meeste leveranciers heeft. (Voor 20% van het budget, 80% van de leveranciers). Ga eens na hoeveel tijd en geld dit uw organisatie kost. Om deze redenen worden verpakkingsmaterialen vaak afgedaan als een noodzakelijk kwaad.
In verpakkingsland pretendeert men nog beter en nog goedkoper te kunnen leveren.
Gezien mijn jarenlange ervaring mondt deze trend vaak uit in goedkoop is duurkoop.
Toch worden nog steeds verpakkingsmaterialen in 90% van alle gevallen ingekocht op basis van prijs. Dit terwijl er veel verbeteringen en kostenbesparingen kunnen plaatsvinden op basis van kwaliteit, wijze van verpakken (het proces) en reduceren van voorraad/opslag kosten.
Hoewel veel bedrijven in de markt ons willen doen geloven dat ze het gehele verpakkingsproces doorlichten, helaas zijn het er weinig die dit ook daadwerkelijk kunnen en doen. Dit komt door twee zaken: Het ontbreken van kennis en kunde bij de accountmanager/leverancier, en de ontbrekende bereidwilligheid bij de klant omdat men de toegevoegde waarde niet ziet.
Om deze redenen is het voor ons belangrijk dat wij niet 'alleen een prijs' komen brengen, maar dat we gaan kijken hoe en waar verpakkingsmaterialen in uw organisatie worden gebruikt. U zult merken dat met een kleine investering qua tijd, er een grote duurzame winst te behalen valt.
Met onze kennis en ons netwerk zijn we ervan overtuigd dat we u kunnen helpen door goed te luisteren naar uw inkoopafdeling, maar zeker ook naar de mensen op werkvloer. Zo komen we tot de beste verbeteringen. Laat ons u verrassen!
Door: Jeroen van den Nieuwenhuijzen, directeur Boxxit packaging
Comments